W przypadku skarg dotyczących turbosprężarek należy zawsze sprawdzać otoczenie. Opisywany problem dotyczy np. Opla Insignię z silnikiem 2.0 CDTI.
Rysunek obrazujący schemat połączeń pneumatycznych zaworu ciśnienia doładowania
Bezpośrednie monitorowanie EPW:
- P0033 Zawór upustowy – awaria obwodu elektrycznego
- P0034 Z. upustowy – zbyt niski sygnał
- P0035 Z. upustowy – zbyt wysoki sygnał
- P0234 Doładowanie silnika – przekroczona wartość graniczna
- P0235 Doładowanie silnika – nie osiągnięto wartości granicznej
- P0243 Z. upustowy A – usterka obwodu el.
- P0244 Z. upustowy A – awaria funkcji/zakresu
- P0245 Z. upustowy A – zbyt niski sygnał
- P0246 Z. upustowy A – zbyt wysoki sygnał
- P0247 Z. upustowy B – usterka obwodu el.
- P0248 Z. upustowy B – awaria funkcji/zakresu
- P0249 Z. upustowy B – zbyt niski sygnał
- P0250 Z. upustowy B – zbyt wysoki sygnał
Pośrednie monitorowanie EPW poprzez kontrolę działania zaworu EGR:
- P0400 Recyrkulacja spalin – usterka natężenia przepływu
- P0401 Recyrkulacja spalin – stwierdzono niewystarczający przepływ
- P0402 Recyrkulacja spalin – stwierdzono nadmierny przepływ
- P0403 Recyrkulacja spalin – usterka obwodu elektrycznego
- P0404 Recyrkulacja spalin – usterka funkcji/zakresu
Elektropneumatyczne przetworniki ciśnienia (EPW) są używane w dużych ilościach:
- w układach recyrkulacji spalin (EGR)
- w turbosprężarkach VTG (o zmiennej geometrii łopatek) Przetwornik z niskiego ciśnienia oraz ciśnienia atmosferycznego wytwraza ciśnienie mieszane (sterujące), które można dowolnie regulować poprzez siłownik pneumatyczny.
Klienci zgłaszają następujące problemy:
- EPW wydaje głośny hałas
- słabe osiągi turbosprężarki
- brak recyrkulacji spalin, tzn. zwiększony poziom tlenku azotu w spalinach
Źródło problemu:
badania wykazały, że źródłem nieprawidłowego działania nie może być usterka EPW.Słup powietrza uwięziony w przewodach łączących siłownik i EPW może drgać, w szczególności w przypadku bardzo sztywnych przewodów oraz przewodówo niewielkim przekroju wewnętrznym. W niektórych przypadkach może wystąpić rezonans, który spowoduje nieprawidłowe działanie EPW.
Najczęściej można naprawić usterkę stosując zaledwie kilka środków:
- korzystać z przewodów łączących o większej średnicy wewnętrznej
- korzystać z mniej sztywnych przewodów
- zamieniać połączenia przewodu: wyciągnąć kolanko z przyłącza wyjścia na EPW i zamienić je z łącznikiem na siłowniku pneumatycznym
Upewnić się, że nie występują załamania przewodów. Zapobiec stykaniu się przewodów z rozgrzanymi częściami silnika. W takich wypadkach występuje zagrożenie pożarem.
Informacje oraz zdjęcia zawarte w powyższym artykule pochodzą z firmy Pierburg
W przypadku awarii samej turbosprężarki zapraszamy do skorzystania z naszych usług regeneracji turbo. Obsługujemy wysyłkowo całą Polskę a siedziba naszej firmy znajduje się w Rakszawie (woj. podkarpackie 30km od Rzeszowa).