Najczęstszymi przyczynami awarii instalacji gazowych IV generacji będących systemami sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej są:

  • awaria wtryskiwacza
  • awaria reduktora zwanego także parownikiem

 

Skutkiem awarii wtryskiwacza lub ich większej ilości jest nierówna praca silnika objawiająca się szarpaniem oraz w ciężkich przypadkach skłonnościami do gaśnięcia silnika na biegu jałowym. Charakterystycznym objawem świadczącym o zbliżającej się możliwości uszkodzenia wtryskiwaczy jest szarpanie silnika podczas przełączania z benzyny na gaz. W początkowym okresie wtryskiwacze udaje się przełączyć na pracę na gazie po dłuższym okresie rozgrzewania silnika, z czasem jednak i tego typu zabiegi przestają skutkować. Ustalenie uszkodzonego wtryskiwacza jest bardzo proste i praktycznie nie wymaga żadnych specjalistycznych narzędzi. Na uruchomionym silniku, podczas pracy na gazie, za pomocą kombinerek lub innych płaskich szczypców ściskamy kolejno cienkie węże prowadzące od wtryskiwaczy do kolektora i słuchamy reakcję silnika na ten zabieg. Jeżeli zauważamy iż silnik zaczął mocniej szarpać oznacza to że dany wtryskiwacz jest w miarę dobry. Brak reakcji silnika na zamknięcie przepływu w danym wężyku świadczy, iż wtryskiwacz, do którego podłączony jest wąż jest uszkodzony. Niestety jako iż pozostałe wtryskiwacze wykonują taką samą ilość cykli wtrysku gazu podczas pracy silnika, awaria kolejnych jest kwestią czasu – zazwyczaj kilkaset do kilku tyś. kilometrów. Z tego też powodu regeneracji poddaje się całą listwę wtryskową.

Korzystanie z instalacji LPG z uszkodzonymi wtryskiwaczami może prowadzić do pewnych skutków ubocznych. Uszkodzony wtryskiwacz nie podaje lub podaje zbyt małą dawkę paliwa i wskutek tego mieszanka w danym cylindrze jest uboga. Ubogie mieszanki paliwo powietrzne charakteryzują się wyższym napięciem jonizacji a konsekwencją tego jest utrudniony przeskok iskry na świecy zapłonowej. W przypadku cewek zapłonowych zamocowanych na świecach sytuacja taka prowadzi do zwiększenia napięcia na uzwojeniu wtórnym cewki i w momencie, kiedy w dalszym ciągu nie dochodzi do zapłonu następuje przebicie izolacji cewki zapłonowej i jej uszkodzenie. W samochodach wyposażonych w przewody wysokiego napięcia w takiej sytuacji następuje przebicie i uszkodzenie tychże przewodów. Nie spalona uboga mieszanka dostaje się w suwie wydechu do katalizatora w układzie wydechowym co w dłuższej eksploatacji może spowodować jego uszkodzenie. Z powyższych względów w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w działaniu układu wtryskowego gazu należy niezwłocznie usunąć przyczynę tej niesprawności celem zminimalizowania ryzyka uszkodzenia pozostałych komponentów.

Uszkodzenie parownika objawia się zazwyczaj dość nietypowym objawem polegającym na dłuższym uruchamianiu silnika na benzynie. Sytuacja taka ma następujące podłoże: Silnik pracujący na zbyt bogatej mieszance gazowej a następnie wyłączony posiada w kolektorze dolotowym nie wykorzystaną i w dodatku za bogatą mieszankę. Podczas rozruchu mieszanka ta zostaje zassana do cylindra wraz z dodatkową porcją mieszanki benzynowej (bo silnik uruchamia się na benzynie). Z powodu zbyt bogatej mieszanki (małej ilości tlenu) nie dochodzi do jej zapłonu i obserwujemy wydłużony okres rozruchu. Po kilku obrotach wału mieszanka jest już wymieniona i silnik się uruchamia. Najprostszym testem uszkodzenia reduktora jest gaszenie samochodu na benzynie oraz odpalaniu na benzynie. Rozruch w takim przypadku powinien być normalny. Innym sposobem diagnostycznym jest zdjęcie cienkiego przewodu podciśnienia prowadzącego z reduktora do kolektora ssącego oraz sprawdzenie czy nie wydobywa się przez niego gaz. Jeżeli zamoczony w wodzie z mydłem wąż puszcza bańki mydlane oznacza to uszkodzony reduktor. Bardziej doświadczeni użytkownicy posiadający analizator spalin mogą przeprowadzić prostą analizę spalin na biegu jałowym oraz podczas 3000 obr. na minutę. Na biegu jałowym występować będzie zwiększona emisja CO, natomiast przy 3000 obr. na minutę analiza przeważnie wykazuje poprawne spalanie. Uszkodzony reduktor należy wymienić lub oddać do regeneracji. Na chwilę obecną nie prowadzimy usługi regeneracji parowników.