Na tym etapie wymagane jest określenie typu turbosprężarki jaki występuje w danym samochodzie.

 

Można to zrobić w dwojaki sposób:

  • Dysponując programami serwisowymi zawierającymi dane katalogowe części na podstawie: modelu, roku produkcji, kodowego oznaczenia silnika, numeru VIN sprawdzamy numer katalogowy numer części producenta samochodu, skorzystanie z oprogramowania serwisowego pozwala także na sprawdzenie numerów części elementów towarzyszących niezbędnych przy późniejszej instalacji turbosprężarki jak np. uszczelki, węże, króćce, pierścienie uszczelniające, opaski, śruby, podkładki, nakrętki. Często też katalogi zawierają kilka numerów turbosprężarek, które mogą występować zamiennie w danym pojeździe. Na podstawie numeru części producenta możliwe jest określenie typu turbosprężarki występującej w samochodzie. Rozpoznanie typu turbosprężarki jest niezwykle ważne celem określenia jej parametrów znamionowych nadanych przez producenta turbosprężarki w okresie produkcji. Jest to niezwykle ważne w kolejnych krokach podczas oceny zużycia elementów, doborze części zamiennych, weryfikowaniu zgodności wszystkich parametrów naprawionej turbosprężarki z parametrami znamionowymi. Posiadanie tych informacji jest niezbędne w celu zbadania jakości wykonanej naprawy.
  • Demontując turbosprężarkę z samochodu oraz odczytując tabliczkę znamionową turbosprężarki. Poniżej zamieszczamy sposób oznaczenia turbosprężarek przez producentów samochodów tzw. OEM (Original Equipment Manufacturer, dosłownie Producent Oryginalnego Wyposażenia) – organizacja sprzedająca pod własną marką produkty wytworzone przez inne firmy. Termin jest mylący, gdyż OEM nie zawsze jest wytwórcą, lecz czasem sprzedawcą sprzętu dla użytkownika końcowego, choć zdarza się też, że jest jego projektantem] oraz turbosprężarek dostępnych na rynku wtórnym [tzw. aftermarket].

 

 

Oznaczenie turbosprężarki zdradza jej funkcje. Dla przykładu weźmy oznaczenie turbosprężarki serii T. TO4B59 jest skonstruowane jak poniżej:

TO4 = rozmiar turbiny (turbina 74.2mm);
B = projekt;
59 = oznacza 59 model, TO4B oznacza iż turbosprężarka została wyprodukowana dla konkretnego klienta

 

Oznaczenie seri GT jest skonstruowane jak poniżej:
GT4082SN

GT40 = rozmiar turbiny (turbina 77 mm)
82 = koło kompresora 82mm
S= pojedyńczy bypass
N = port re-cyrkulacji powietrza znajdujący się w obudowie wlotu kompresora, pozwajający turbosprężarkom o dużym kole kompresji rozszerzenie ich użytecznego zakresu pracy dla dużych przepływów powietrza.

 

Jeśli już określiliśmy producenta turbosprężarki i potwierdziliśmy dostępność części możemy przystąpić do demontażu turbosprężarki na części pierwsze.