Używana czy regenerowana turbosprężarka

Wiele osób stojących przed wymianą turbosprężarki zastanawia się nad zakupem turbosprężarki używanej lub regenerowanej. 

 

Mając podstawową wiedzę na temat turbosprężarek oraz świadomość, iż:

  • są to urządzenia pracujące z obrotami rzędu setek tysięcy obrotów na minutę
  • pracują w niemal sterylnych warunkach (dostarczane powietrze jest filtrowane, dostarczany do smarowania i chłodzenia turbosprężarki olej jest filtrowany)
  • ewentualne odkształcenia elementów turbosprężarki powodują jej natychmiastowe niewyważenie, które wywoła usterkę wirnika gdy ten nabierze obrotów

możemy przystąpić do oceny ofert używanych turbosprężarek dostępnych na rynku.

 

Poniżej przedstawiamy kilka zdjęć z komentarzem:

 

 

Turbosprężarka używana, sprzedawca wykonał ładne zdjęcie warunków w jakich jest przechowywana. W rurce doprowadzającej olej widoczne są zanieczyszczenia, które doprowadzą porysowania wałka przenoszącego napęd z koła turbiny do koła kompresora. W skrajnych przypadkach na skutek wysokich prędkości wałka w zanieczyszczonym środowisku, dochodzi do jego zatarcia i urwania. Poniższe zdjęcie obrazuje taką sytuację. Nie ma możliwości wyczyszczenia turbosprężarki bez jej kompletnego rozebrania. Rozebranie i wyczyszczenie turbosprężarki oznacza w praktyce konieczność jej ponownego wyważenia, doważenia i ustawienia zmiennej geometrii na specjalistycznym sprzęcie.

 

 

Urwane koło turbiny turbosprężarki. Klient zakupił używaną turbosprężarkę na giełdzie, która nie wytrzymała jazdy testowej. Uszkodzenie wynikało z zatarcia wałka na bieżni łożyska. Zatarcie powstało na skutek korozji wałka. Wżery na wałku uniemożliwiały wytworzenie filmu olejowego (poduszki hydrodynamicznej) na którym porusza się wałek, co w konsekwencji doprowadziło do zatarcia. Po tych doświadczeniach klient zdecydował się na regenerację swojej starej turbosprężarki. Klient miał trochę szczęścia w całym nieszczęściu bowiem urwane części nie wpadły do silnika co mogło by spowodować jego uszkodzenie.

 

 

Zainstalowanie turbosprężarki której przewody doprowadzające olej wyglądają jak na powyższym zdjęciu doprowadzi do szybkiego zatarcia turbosprężarki. Warsztaty (szrotownie) zajmujące się rozbiórką samochodów często w pośpiechu zamiast demontować w czystości z należytą starannością tną rurki z wykorzystaniem piłek do metalu, szlifierek lub obcęgów. To prowadzi do przedostawania się zanieczyszczeń do rdzenia turbosprężarki.

 

 

Zdjęcie obrazujące ciało obce znajdujące się w używanej turbosprężarce, które doprowadziło do jej usterki.

 

 

Wykonywanie zdjęć w tak pięknej scenerii może doprowadzić do zabrudzenia i uszkodzenia turbosprężarki. Wilgoć przedostająca się z otoczenia powoduje korozję wałka w okolicy łożysk. Różna elektroujemność metali, z których wykonane są łożyska i wałek turbosprężaki powoduje, iż w kontakcie z wodą elementy te tworzą ogniwo korozyjne.

 

 

Kolejne zdjęcie na brudnej posadzce. Widoczny piaseczek który dostał się do turbosprężarki. Taka turbosprężarka na pewno ulegnie uszkodzeniu, oraz sama może być przyczyną uszkodzenia silnika.

 

 

Turbosprężarka bez kolektora wydechowego wystawiona na sprzedaż. Brak narzędzi i doświadczenia w demontażu zapieczonego kolektora doprowadził do uszkodzenia delikatnego koła turbiny.

 

 

Rdzeń rozebranej turbosprężarki. Widoczne ślady piasku dyskwalifikujące dalsze użycie części.

 

Podsumowując:

Większość turbosprężarek używanych dostępnych na rynku to turbosprężarki zanieczyszczone na skutek niechlujnego demontażu oraz niewłaściwego przechowywania i transportu. Nawet właściwy demontaż nie gwarantuje, iż turbosprężarka nie zawiera zanieczyszczeń zalegających w silniku z którego została zdemontowana. Dodatkowym niebezpieczeństwem jest skorodowany wałek, którego nie można ocenić przed rozebraniem turbosprężarki. Żadna część w silniku nie pracuje z tak dużymi prędkościami obrotowymi jak turbosprężarka. To właśnie przez to ten element jest tak wrażliwy na warunki pracy.

Aby mieć pewność, iż używana turbosprężarka nie uszkodzi silnika należy ją rozebrać i poddać starannemu czyszczeniu. Każda rozebrana turbosprężarka musi być wyważona, doważona, a siłownik zmiennej geometrii precyzyjnie skalibrowany. Praktycznie przygotowanie używanej turbosprężarki to 90% czynności wykonywanych przy regeneracji turbosprężarki. Pozostałe 10% czynności do ocena części oraz wymiana zużytych na nowe.

Osoby które nie chcą ryzykować zakupem turbosprężarki używanej (koszty instalacji/demontażu/ewentualne szkody spowodowane przez wadliwą turbosprężarkę są spore) zapraszamy do  profesjonalnej regeneracji turbosprężarki w Trubospec. Posiadamy niezbędny sprzęt oraz doświadczonych pracowników którzy ustalą przyczynę usterki turbosprężarki i doradzą co zrobić aby turbosprężarka nie uległa ponownemu uszkodzeniu. Wszyscy klienci (od pierwszego obsłużonego klienta  w 2011 roku) otrzymują wszystkie uszkodzone części które są wymieniane w trakcie naprawy! Zachęcamy inne warsztaty do podobnych praktyk 🙂